Vyhledávání v obchodě

Vyhledávání podle motorky

Sociální sítě

Kanál Facebook Kanál YouTube Kanál Instagram

Doprava

Pří nákupu nad 5 000 Kč není účtovaná cena dopravného. Využite také možnosti vyzvední zboží ZDARMA v naší kamenné prodejně.

Poradenství pro motorkáře

Jaký je nejlepší olej pro můj motocykl?

 

 

"Jaký je nejlepší olej pro můj motor?" Je to otázka, kterou klade mnoho lidí a na kterou odpovídá ještě více (i když jen zřídka přesně). Abyste skutečně pochopili, jak zvolit správné mazivo pro váš motocykl (nebo auto), musíte pochopit, jak se vyrábí olej a co vlastně znamenají hodnocení - jako JASO a API.

BikeSocial promluvil s Martinem Wabneggerem z Motorexu z továrny ve švýcarském Langenthalu. A nezastavili jsme se, dokud neodpověděl na každou naši poslední otázku.

Motocyklové oleje tvoří přibližně 30% obchodní činnosti společnosti, která je od svého založení v roce 1917 v rodinném vlastnictví. Továrna využívá rafinované a syntetizované základní oleje a přísady a míchá je tak, aby vytvořila nejen jediné maziva doporučené společností KTM, ale kapaliny ideální pro Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki Triumph, Royal Enfield a mnoho dalších (nemluvě o automobilech, nákladních automobilech, lodích, vlacích, motorových pilách ... a odpružení Touratech).

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Martin Wabnegger ze společnosti Motorex ve Švýcarsku

 

 

Proč motor potřebuje olej?

Podle Gesellschaft für Tribologie (Německá společnost pro tribologii) se 5% HDP ztrácí třením v průmyslových zemích. V Německu je to zhruba 35 miliard eur ročně. Tribologie je věda a technika tření, opotřebení a mazání, pro případ, že by vás zajímalo.

Kamkoli se části pohybují, vytváří se tření. Tření vytváří teplo, což je ztráta energie. Kromě toho, že se díly bez oleje velmi rychle opotřebují, dochází k významným ztrátám vyrobené energie.

Teoreticky by díly mohly být velmi, velmi vysoce leštěné, aby vytvářely hladké povrchy, které by se navzájem třely, ale dostat se do stavu, kdy jsou skutečně hladké (nejen pouhým okem vypadat hladce), je extrémně nákladné a v hromadné výrobě nedosažitelné .

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Tření je způsobeno zaháknutím drsných povrchů (1) a adhezí mezi povrchy (2)

 

Pod mikroskopem budou povrchy částí uvnitř motoru vypadat velmi drsně a při použití se tyto vrcholy navzájem zachycují a třou. Musíte něco projít mezi dvěma povrchy, což je místo, kde olej vstupuje.
Motorový olej má šest hlavních účelů:

  • Mazání
  • Chlazení
  • Těsnění
  • Čištění
  • Ochrana proti korozi
  • Snižování hluku

Výrobce samozřejmě musí zajistit, aby to všechno olej dokázal - pomocí základního oleje a přísad - a aby byl také mísitelný se všemi ostatními běžnými motorovými oleji, bránit kalům, odolávat pěnění, minimalizovat odpařování, „lepit“ na povrchy, nezanechávat žádné usazeniny, pracovat s jakýmikoli těsněními, být kompatibilní se všemi kovy, laky a speciálními nátěry a pracovat v různých teplotách.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

 

Jaké jsou různé typy tření v motoru?

Ne všechna tření jsou stejná - s některými je snadné se vypořádat a s některými je opravdu těžké ...

Klouzavé tření: Toto zjistíte mezi pístními kroužky a válcem, když se píst pohybuje nahoru a dolů.

Valivé tření: K tomu dochází například v kuličkových ložiscích.

Kombinované tření: Toto se nachází v převodovkách a je to nejnáročnější na olej. Toto prostředí je také drsné, protože se ozubená kola převalují a klouzají přes sebe při extrémně vysokých tlacích v jednom bodě; to je důvod, proč auta používají v převodovce jiný olej než motor a první vodítko, proč byste neměli používat motorový olej v motocyklu.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Tato dlouhá řada trubek má jemně řízené ventily, které během míchání přidávají do základního oleje správné množství přísad. Některé přísady se přidávají ručně a vzorek každé šarže každého produktu, který společnost Motorex vyrábí, se uchovává po dobu pěti let.

 

Jak se vyrábí motocyklový olej?

Příprava jakéhokoli oleje je jako polévka - je to recept. Všechny ingredience jsou k dispozici všem výrobcům, liší se však tím, co se používá a jak jsou míchány.

Začíná to ropou, která není konzistentní surovinou - bude mít různé nečistoty, jako je síra, voda a těžké kovy. 80-85% surového uhlíku a 10-17% vodíku. Až 7% tvoří síra, která může být škodlivá pro výkon oleje a způsobit korozi. Zbytek budou věci jako dusík, chlor, fosfor, sodík, hořčík a vanad. Kvalita surové ropy se bude lišit v závislosti na tom, odkud na světě pochází (zřejmě severomorská ropa je docela dobrá věc)

Základové oleje vyžadují druhý krok rafinace při 350 ° C ve vakuu, což je krok nad rámec toho, co je zapotřebí pro benzín (350 ° C za atmosférického tlaku). Proto stojí víc než benzín.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

 

Po rafinaci se minerální základové oleje destilují do tří skupin:

Skupina I má méně než 90% nasycených látek (vyšší nasycené mastné kyseliny se vztahují k silnější molekulární vazbě) a více než 0,03% síry. Viskozitní index minerálního základního oleje skupiny I je 80-120.

Oleje skupiny II obsahují více než 90% nasycených látek a méně než 0,03% síry.

Oleje skupiny III vyžadují po destilaci ještě další krok - hydrokrakování - kde katalytický povrch při 500 ° C a 200 barech praskne molekuly uhlovodíků, což vede k „HC základnímu oleji“, který je stejně čistý jako oleje skupiny II, ale má index viskozity nad 120 - to je dobré, protože je stabilnější při vyšších teplotách. Dlouhý řetězec uhlovodíků v zásadě praskne pod tlakem, takže jeho prasknutí v procesu rafinace znamená, že zatížení během používání je rozloženo na více molekulárních řetězců.

 

Jaký je rozdíl mezi minerálním, polosyntetickým a plně syntetickým olejem?

Základní oleje skupin I, II a III jsou minerální. Kromě nich jsou to skupiny IV, V a VI, které jsou v EU jako jediné klasifikovány jako plně syntetické. V USA lze skupinu III nazývat také plně syntetickou. Ale je toho víc ...

Všechny motorové oleje mají syntetické přísady, bez ohledu na to, zda používají minerální základový olej. Přísady budou určeny pro pevnost ve smyku, pro čištění, mokré spojky a pro mnoho dalších účelů, ale výrobce bude často muset použít více přísad do méně kvalitního základního oleje. A přísady mohou být velmi drahé - některé stojí 200 000 eur za 200 litrový sud.

Oleje skupiny IV nebo PAO (poly-alfa-olefiny), i když jsou klasifikovány jako plně syntetické, jsou základní oleje skupiny III, které se dále štěpí na jednotlivé molekuly - jedná se o upravený olej, někdy známý jako nekonvenční základní olej (NCBO ), s vysokým indexem viskozity, nižším třením a nižší hodnotou Noack (test odpařování). Je to ale dražší.

Oleje skupiny V jsou cokoli, co není zahrnuto ve výše uvedeném, jako je ester, který pochází z rostlin a jiných živých tvorů - není rafinován z ropy. Ester je nejlepší základní olej, ale nelze jej použít samostatně; některé značky budou tvrdit, že jejich olej je 100% ester, ale to je jen základní olej; bez přísad to nebude fungovat v motoru.

Ester má ještě vyšší hodnotu Noacka, molekuly jsou přirozeně přitahovány k pozitivně nabitým kovovým povrchům, aby vytvořily ochranný film, a je biologicky odbouratelnější. Potřebuje však přísady, aby zabránil poškození těsnění vašeho motoru, a je to drahé.

Oleje skupiny VI jsou PIO (poly-interní olefiny) - podobné PAO, ale s vyšším indexem viskozity.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Tato masivní socha Einsteina je vyrobena z částí motocyklu a sedí na zdi v továrně Motorex

 

Je startování motoru za studena špatné?

Absolutně to může být - pokud olej úplně odtékal z povrchů uvnitř motoru, při prvním otočení bude běžet suchý až jednu nebo dvě minuty, pokud je opravdu chladné klima.

Moderní oleje jsou navrženy tak, aby zanechaly vrstvu lubrikantu na všech pohyblivých částech, a to i po jejich spuštění. Oleje k tomu používají „polární“ přísady, které se chemicky nebo elektricky „lepí“ na molekuly kovových povrchů. Aby se olej nalepil na hliník, potřebujete jinou přísadu, než je třeba při žehlení, nebo povlaky často používané na pístech a otvorech. Proto musíte použít doporučený typ oleje pro váš motor.

Stejně tak musí být těsnění mazané, takže veškeré přísady použité v oleji musí pracovat s gumou a jinými materiály.

 

Musím zahřát motor?

Kvalitní olej s polárním základem a přísadami, které zanechávají tenký povlak na vnitřních površích motoru, aby se snížilo opotřebení při spuštění. Čím je však okolní teplota chladnější, tím déle potrvá, než se olej dostane kolem motoru. Mlátit na kole od okamžiku, kdy je spuštěno, ho poškodí - obvykle ho vystřelím, nasadím si rukavice a jemně odjedu.

Odrazit jej od omezovače z chladu, aby ukázal váš hlučný výfuk, je rychlý způsob, jak zničit váš motor, a poškodit horní část CBR600 opakovanými testy spouštěcího motoru u předmětu - nikdy nedovolte, aby olej plně čerpal kolem motoru - Vím, že je důležité motorku jen nastartovat a dát mazivu šanci se rozhýbat.

 

Nejlepší je tedy dobrá silná vrstva oleje mezi dvěma povrchy?

Ne - příliš mnoho oleje je špatná věc a způsobí hydrodynamické a hydrostatické tření.

Dva holé povrchy způsobují tření pevného tělesa. Například vývrt válce pravděpodobně bude mít na sobě povlak, který odděluje dva povrchy a vytváří suché nebo mezní tření, ale polární přísady také pomáhají chránit povrchy filmem nebo vrstvou.

Dalším krokem je dostat olej mezi mikroskopické vrcholy, což umožňuje sdílení zátěže mezi olejem a povrchovými vrcholy (potaženými tenkou vrstvou) předmětů v kontaktu. Toto je ideální scénář s minimálním opotřebením a minimálním třením.

Příliš mnoho oleje - úplné oddělení obou povrchů - vede k tomu, že olej přebírá veškeré zatížení a dochází ke tření kapaliny. Nedojde k žádnému opotřebení, ale ztratíte sílu.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Jak se oddělování dvou předmětů zvyšuje v důsledku přebytečného oleje, zvyšuje se koeficient tření díky hydrodynamickému tření

 

Co znamená 10W40?

Můžete si koupit oleje v různých viskozitách, například 0W20, 10W40, 15W50 a další. Jedná se o „multigrady“, což je nyní většina motorových olejů. Písmeno „W“ označuje zimu a číslo před ním se vztahuje k maximální viskozitě (nebo tloušťce) oleje při nízkých okolních teplotách, jako je 0 ° C a 10 ° C.

Druhé číslo se týká viskozity oleje při 100 ° C, takže 30 je tenčí a méně stabilní než 40 při 100 ° C.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

V příručce k motocyklu často najdete řadu olejů doporučených podle klimatu, ve kterém je používáte.

 

Záleží na tom, jakou viskozitu oleje používám?

Je důležité používat pro svůj motor správný olej, ale pokud byste z nějakého důvodu museli použít něco jiného, ​​10W50 pokryje rozsah požadovaný motorem, který je navržen pro olej 15W40, protože první číslo je nižší a druhé je vyšší . Stejně tak to znamená, že 10W40 není dobré pro motor, který by měl mít 0W10 (protože první číslo je vyšší), nebo ten, který potřebuje 15W50 (druhé číslo je nižší).

Čím širší je rozsah viskozity oleje mezi teplotou okolí a 100 ° C, tím dražší to bude. Pokud však dojde k problému se zárukou u motoru, bude se výrobce snažit zjistit, zda jste použili specifikovaný olej, takže málokdy je výhodou použití oleje se širším rozsahem, než je uvedeno.

 

Co znamenají specifikace JASO MA a API?

V průběhu let byly motory stále účinnější díky přísnějším tolerancím, což znamená, že také oleje musely postupovat.

Hodnocení API nacházející se na ropě se vztahuje k Americkému ropnému institutu - hodnocení se v průběhu let měnilo tak, aby odráželo pokrok v technologii motorů, a v současné době je „SN“. Možná zjistíte, že některá dojíždějící kola na Dálném východě mají požadavek na olej API, který je již od SG (od počátku 90. let), ale pamatujte, že to nebere v úvahu spojku (viz informace JASO MA níže).

Některé starší oleje, hodnocené mezi SA a SE, mohou u modernějších motorů potenciálně ublížit, ale olej s modernějším hodnocením (vždy začíná písmenem S, potom písmeno prochází abecedou), má tendenci být zpětně kompatibilní, alespoň po několik let. Stále však dodržujte požadavky, protože některá těsnění nemusí být kompatibilní například s plně syntetickým olejem.

Pokud máte mnohem starší kolo, možná budete muset zvážit „klasický“ olej, jako je Classic Motorex, protože papírová těsnění nejsou kompatibilní se všemi moderními oleji, a pokud motor nemá filtr, měl by používat olej, který „vykládá“ veškeré usazeniny v jímce, místo aby je nosil, hledal filtr, který je vydrhne.

Výrobci automobilů budou používat velmi specifické kódy pro oleje vyžadované v jejich vozidlech - pokud kupující tento kód použije, nemusí si dělat starosti s viskozitou. Ale motocykly nemají tak konkrétní hodnocení, takže kódy API jsou širší rozsah a také neposkytují velmi přesné údaje o kvalitě.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Tento olej Motorex Power Synt má certifikační štítky API a JASO (s registračními kódy), což dokazuje, že byl testován, aby splňoval požadavky

 

Na většině motocyklových olejů byste měli vidět zmínku o JASO MA (Japonská organizace pro automobilové standardy). MA se týká spektra charakteristik dynamického tření - olej musí ležet v rozmezí 1,45 až 2,5 (zahrnuje také Noackův test na odpařování). Olej testovaný na JASO MA 1 bude v pořádku mezi 1,45 a 1,8, zatímco motor s vyšším točivým momentem může vyžadovat MA 2, který pokrývá 1,8 až 2,5. Jeden, který splňuje JASO MA, pokrývá celý sortiment.

A je to - ke splnění požadavku JASO MA musí být třecí charakteristiky pouze v těchto mezích; jejich překročení nemá žádnou výhodu.

Vaše kolo může vyžadovat MA1, takže vložení MA2 vám neublíží, ale je to zbytečné; MA2 není „lepší“ olej než MA1.

Olej s hodnocením MB je určen pro skútry s CVT (plynulým převodem).

Standard JASO vynalezli japonští výrobci kol, když měli první kola s výkonem 100 koní. Tehdy se používaly automobilové oleje, ale spojka začala prokluzovat. Byla stanovena požadovaná úroveň tření a bylo zavedeno JASO MA.

Pokud výrobce oleje může chtít překročit úrovně požadované pro JASO MA, je to v motokrosových závodech, kde největší poptávka po oleji brání prokluzování spojky. Pro tento 45minutový závod by se specializovaný olej mohl soustředit především na ochranu spojky.

Jedna věc, kterou je třeba pochopit, je rozdíl mezi olejem, který „splňuje požadavky“ zkušební normy JASO, a druhým, který byl nezávisle testován. Neexistuje žádný zákonný požadavek, aby si výrobce oleje nechal svůj olej otestovat - může si tento olej sám „osvědčovat“. Podívejte se na štítky, abyste věděli ...

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Tento výrobce uvádí, že olej splňuje požadavky JASO, ale nenechal produkt nezávisle otestovat

 

Jak důležité je měnit olej v doporučených intervalech?

Musíte vyměnit olej, protože se opotřebovává, i když to jsou přísady, které se většinou opotřebovávají jako první; například oleje s polárními přísadami, díky nimž se lepí na povrchy, zůstanou na místě pouze do té doby, než dojde k jejich zničení. Výměna oleje v doporučeném intervalu je proto velmi důležitá. Motor a výrobce oleje budou pracovat na tom, aby zajistily, že olej za normálních pracovních podmínek vydrží dobu nezbytnou.

Výrobce kola určí, jakou viskozitu oleje jeho motor potřebuje a jak často je nutné jej měnit. Motorex má velmi úzké pracovní vztahy s KTM, takže když rakouský výrobce jízdních kol vyvíjí motor, spolupracuje se společností Motorex na zajištění toho, aby bylo možné dosáhnout vhodného oleje - je toho opravdu víc než jen plácnutí samolepkou Motorex na klikovou skříň.

Vzhledem k tomu, že se ropa začne také časem zhoršovat, nenechte se zlákat, abyste ji nechali, pokud neděláte mnoho kilometrů. I když se vyplatí utrácet peníze za kvalitní olej, nejdůležitější věcí při údržbě jakéhokoli vozidla je pravidelná výměna oleje.

 

Mohu získat více energie vložením tenčího závodního oleje?

Pamatujte, že použití nesprávného oleje může způsobit nejen to, že se nevyplní „mezery“ mezi pohyblivými povrchy, ale také to může vést ke snížení výkonu v důsledku hydrodynamického tření. Použití oleje, který má lehčí viskozitu „W“, může pomoci zvýšit výkon až o 3–5% - proto Motorex vyvinul 0W40 pro Crescent Suzuki - ale tolerance jsou velmi malé a závodní kolo běží velmi konzistentně teplota po celou dobu; docela na rozdíl od silničního kola. A mění se to po každém závodě.

Pokud například vložíte závodní olej do levně vyrobeného motocyklu, je nepravděpodobné, že získáte stejné výhody, protože tolerance jsou široké.

Silniční kola - se svými širokými teplotními rozsahy a občasnými výměnami oleje - jsou v mnoha ohledech mnohem náročnější na olej než traťová kola (i když enduro kola jsou stále těžší, protože jsou otřesena při všech druzích teplot).

 

 
 

 

Mohu použít motorový olej v motocyklu?

Automobilový olej je navržen tak, aby pracoval v motoru, s jiným olejem v převodovce. A spojka je obvykle suchá. Kromě toho, že motocyklové motory obvykle mají mnohem vyšší otáčky, musí olej v motoru obsahovat také přísady, které mu pomáhají pracovat s mnohem vyšším zatížením převodovky. K tomu se přidají další přísady, aby bylo možné pracovat s mokrou spojkou uvnitř většiny kol.

Můžete si koupit levnější motorový olej se stejnou viskozitou jako motorový olej, ale nemusí obsahovat přísady potřebné k tomu, aby se postavil na kole, a nebude zaručeně pracovat s mokrou spojkou.

Mnoho lidí bude tvrdit, že s použitím automobilového oleje v motocyklu neměli problém, ale bez certifikace JASO-MA neexistuje žádná záruka, že použité přísady budou kompatibilní s mokrou spojkou. Je také nepravděpodobné, že by po několika tisících mil odstranili motor.

Osobně jsem si vždy kupoval olej určený pro můj motocykl a kupoval jsem jen ojeté kolo, které bylo pravidelně udržováno správným olejem.

 

Mohu namíchat motorové oleje, když je třeba je doplnit?

Oleje musí být navrženy tak, aby byly kompatibilní s ostatními, ale nedoporučuje se to, protože budete míchat jejich vlastnosti a schopnosti. Výrobce jízdních kol vám nesmí říkat, že můžete používat pouze jednu značku oleje - mohou vám pouze poradit - ale mezi výměnami oleje je nejlepší držet se jedné značky.

Samozřejmě, pokud má vaše motorka málo oleje, doplňte ji, co můžete (pokud má správný sklon a specifikace) - vždy to bude lepší než běh motoru nasucho!

 

Takže nemusím používat značku oleje, kterou navrhuje moje příručka?

Ne, ale pamatujte, že společnosti mohly během vývoje spolupracovat, například KTM a Motorex. A může - i když velmi zřídka - dojít k tomu, že musíte bezpodmínečně použít přesně ten správný olej, ale bude to součástí specifikace…

KTM 690 z roku 2007 používala postříbřená ložiska, ale výrobci oleje nebyli informováni. Brzy vyšlo najevo, že oleje odstraňovaly pokovování, což vedlo k mnoha vzpomínkám. S Motorexem byl rychle vyvinut nový olej, který byl pro tento motor bezpečný, a byl dodáván s každým novým motocyklem, než byl z novějších modelů upuštěn proces pokovování. Modely z roku 2008 obsahovaly varování v uživatelské příručce, ale stojí za to vědět, pokud kupujete ojetý v tomto věku, u kterého nebyla vyměněna ložiska ...

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Bez odizolování motoru často nebudete vědět o časném poškození motoru.

 

Nebudu kolo dlouho držet, takže se o olej opravdu nemusím starat, že?

Obzvláště špatná ropa, která se někdy vyskytuje v Asii a Africe, může způsobit nadměrné opotřebení již za několik tisíc mil. V Evropě to bude obvykle desetitisíce, než bude možné vidět jakýkoli skutečný rozdíl; je pravděpodobnější, že to bude třetí nebo čtvrtý vlastník, který si všimne, že byl použit méně kvalitní olej. Karma je kurva - nebuďte tím neopatrným majitelem!

Při nákupu ojetého kola se zeptejte na potvrzení o příjmu oleje, který byl vložen do motoru, pro případ, že byste zjistili, že kupujete od někoho, kdo si nemyslí, že je to důležité, pokud vloží nejlevnější věc, kterou najde (nebo dokonce motorový olej!).

 

Co je to záběhový olej?

Výrobci obvykle používají pro zaběhnutí méně kvalitní olej, protože chtějí, aby se pohyblivé části uložily a dokonale zapadly - je žádoucí malé opotřebení. Prvních pár hodin používání jakéhokoli motoru může určit, zda to bude „dobrý“ nebo „špatný“; závodní kola jsou obvykle zaběhnutá na dyno.

Terénní kola však často přicházejí s vysoce kvalitním širokopásmovým olejem - jako je 10W60 - protože jsou obvykle od okamžiku zakoupení mláteny a lze s nimi pracovat v jakémkoli prostředí.

 

Proč můj motor spaluje olej?

Olej se odpařuje. Je běžné slyšet lidi, kteří říkají, že jejich motor spaluje olej, když si mysleli, že se to dostalo přes pístní kroužky, ale obvykle to způsobují velmi vysoké teploty uvnitř motoru.

Noackův test těkavosti (pojmenovaný podle Kurta Noacka) je standardizovaným laboratorním měřítkem množství oleje ztraceného odpařováním při 250 ° C.

Spalovací komora motoru může dosáhnout 2 500 ° C, zatímco ventily mohou zasáhnout 800 ° C a vrtání 300 ° C. Olej ve vašem motoru dosáhne různých teplot, jak se pohybuje kolem motoru, a odpařuje se hlavně základní olej, nikoli přísady, ale hodnota Noack vám poskytuje dobré srovnání různých olejů.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Typický motor může dosahovat velmi vysokých teplot a pokud olej částečně ochlazuje, je odpařování ještě pravděpodobnější.

 

Levný základní olej (SN 100 v níže uvedeném grafu) ztrácí během Noackova testu 29% své hmotnosti; minimální úroveň potřebná k tomu, aby motorový olej dosáhl JASO MA, je 20%.

Typický záběhový olej OEM 15W40 ztratí 12,7% (zčásti důvod, proč je třeba jej vyměnit po pouhých 600 mil), zatímco čistý plně syntetický esterový základní olej ztratí pouhých 5%. 

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Test Noack ukazuje, jak se olej odpařuje

 

Vzduchem chlazené motory BMW měly pověst „hořícího“ oleje, ale většina ztrát byla způsobena odpařováním, nikoli špatnými tolerancemi - proto byl vytvořen olej Motorex Boxer 15W50 poté, co německý specialista BMW oslovil společnost, která chtěla eliminovat potřebu dlouhých - distanční jezdci, kteří nosí náhradní litr. Protože se nejedná o plně syntetický olej, jsou to přísady, které pomáhají snížit odpařování na 6,8%.

Protože veškerý odpařovaný olej se ztrácí odvzdušněním klikové skříně a ven do sacího boxu, odpařený olej se technicky spaluje při nasávání do spalovací komory, ale ne promýváním kolem pístních kroužků, jak by mnozí věřili. Pokud ovšem není motor velmi špatně opotřebovaný - pokud má na sobě více než 100 000 mil a používá hodně, může se vyplatit použít těžší olej, protože tolerance se změní.

 

Kdy je nejlepší vyměnit olej - před uskladněním motocyklu nebo po něm?

Olej by měl být měněn v servisních intervalech výrobce, což je obvykle určitý počet ujetých kilometrů nebo 12 měsíců, podle toho, co nastane dříve. Ale co když odložíte kolo na zimu? Měli byste olej vyměnit poté nebo na jaře, až jej znovu vytáhnete?
Před výměnou kola vždy vyměňte olej, protože usazeniny v oleji z léta používání klesnou a usadí se v motoru.

Pokud je motocykl skladován mnohem déle než rok, bylo by rozumné vyměnit olej před uskladněním a znovu po vyskladnění.

 

Vypouští se olej? Jak dlouho si to mohu nechat?

Jakmile se olej setká se vzduchem, začne oxidovat. Je to ale pomalé, takže pokud - stejně jako já - vám po servisu zbyl nějaký olej a chcete jej použít jako součást příštího servisu za 12 měsíců nebo méně, budete v pořádku. Stojí za to vytlačit z láhve tolik vzduchu, kolik jen můžete, a nezapomeňte tento olej použít jako první v další službě.

Motorex nabízí dealerský olej „ bag in a box “, který udržuje olej čerstvý, jak se sáček s olejem stahuje, takže k němu nikdy nedojde vzduch; dobrý nápad pro méně běžně používané produkty, ale je to pouze ve 20litrových nádobách, takže je to pro domácího uživatele nákladné.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

Pokud uvidíte, že olej rychle ztmavne, je to spíše známka kvality předchozího maziva ...

 

Dal jsem do motoru nový olej, ale ten okamžitě zčernal, nebo začal používat olej. Je to svinstvo?

Ne ... je více pravděpodobné, že nový olej je lepší než starý materiál, který tam byl - použité přísady odvádějí dobrou práci při čištění starých usazenin z vnitřku motoru.

Když také použijete nový olej s lepšími čisticími vlastnostmi, může vyčistit některé usazeniny, které nakonec skončí, což znamená, že trochu oleje se nyní může dostat přes pístní kroužky a spálit se. To není známka toho, že jste do motoru vložili špatný olej. Postupem času, pokud není motor skutečně starý a špatně opotřebovaný, by kroužky měly být schopné se pohybovat a znovu vytvořit dobré těsnění.

Pokud si koupíte použité kolo a věříte, že by mohlo být použito špatné mazivo, mohlo by se vyplatit vyměnit olej, nechat ho několik týdnů běžet a potom ho vyměnit znovu, takže všechny usazeniny, které kvalitní olej vyčistil out nečerpají kolem vašeho motoru po dobu 12 měsíců. Osobně, kdykoli si koupím ojetý motocykl nebo auto, pokud to není pro mě velmi nové (pro mě vzácné), bez ohledu na to, jestli mi bylo řečeno, že má „právě službu“, vždy ji opravím znovu.

 

Vše, co jste kdy chtěli vědět o motorovém oleji ...

 

Jaký je rozdíl mezi dobrým a ne tak dobrým motorovým olejem?

Oleje Motorex jsou buď směsí základních olejů skupiny V a skupiny VI (oleje skupiny IV pomáhají vyvážit problémy s esterem, což mohou dělat jiné značky s dalšími přísadami), nebo jsou to skupiny III.

Ale jakýkoli olej bude asi 80% základního oleje (z čehož je na výběr asi 70) a 20% přísad (z výběru asi 600). Typické plně syntetické mazivo může být vyrobeno ze dvou základových olejů a 10–20 přísad. Olej může používat pouze minerální základnu, ale je technicky polosyntetický, jakmile vstoupí první přísada.

Spousta marketingových prací jde do propagace olejů a měření jejich výkonu je obtížné vzhledem k proměnným a různým zamýšleným účelům. Každý motocyklista bude mít favorita, o kterém se domnívá, že je pro jeho motor ten nejlepší, ale protože nadměrné opotřebení bude jen těžko vidět přes typické vlastnictví motocyklu ve Velké Británii a Evropě, je pravda těžší sehnat.

Nakonec je to kvalita základových olejů a kvalita a množství použitých přísad, které určují, jak dobře váš olej čistí váš motor, jak dobře udržuje částice v suspenzi, aby je udržel mimo důležité povrchy ložisek, jak dobře odolává koroze, jak efektivně pokrývá vnitřky, jak dlouho ten povlak vydrží ... atd.

Pokud chcete získat více analytických údajů, podívejte se online na datové listy oleje, o kterém uvažujete. Pokud chápete, co jsou základní oleje a co je test Noack, měli byste mít lepší pozici, abyste alespoň začali rozhodovat, které mazivo chcete koupit.

Nejlepší olej je nakonec ten, který se pravidelně mění, a který splňuje požadavky stanovené výrobcem kola (plně syntetický olej není pro vaše kolo vždy nejlepší). Nemá smysl kupovat olej, který má vyšší specifikaci (viskozita, API nebo JASO), než je požadována, ale dražší oleje budou s největší pravděpodobností používat nejlepší základní oleje a přísady.

Používám pouze špičkové značky a vždy se ujistím, že má správnou viskozitu a že je certifikována jako kompatibilní. Moje kolo mě stálo spoustu peněz a olej je jeho životní krev ...